dialog1.jpgdialog2.jpg

Aktuálně

Slunce_seno

slunce_senoO nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

"Prezentace knihy Slunce, seno a Troška - Luxor 7.12. 2011" 

    Paní Olga Schmidtová, teta Olgy Nytrové, byla pozvaná jako kmotra knihy. Pozval ji režisér Troška jako svou nejstarší herečku, které bude v lednu 2012 již 86 let. Film Slunce, seno, jahody se točil již před 29 lety. Přišla natáčet i televize.

Číst dál...
slunce_seno
Režisér Zdeněk Troška
Číst dál...
slunce_seno
Olga Schmidtová je kmotrou knížky
Číst dál...
slunce_seno
Režisér s herečkou
Číst dál...
slunce_seno
...a ještě s knížkou
Číst dál...
slunce_seno
Pan režisér dostal dárek
Číst dál...
slunce_seno
za chvíli začneme
Číst dál...
slunce_seno
Spisovatel Markov a Z.Troška
Číst dál...
slunce_seno
Publikum
Číst dál...
slunce_seno
O.Schmidtová je spokojena
Číst dál...
slunce_seno
Detail
Číst dál...
slunce_seno
Prezentace začala
Číst dál...
slunce_seno
Manžel Mirko Schmidt
Číst dál...
slunce_seno
Vyprávění
Číst dál...
slunce_seno
Herečka a výtvarnice

slunce_seno

Simcik

simcikO nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

simcik

Foto

Číst dál...
simcik

simcik

"Michal Simčík"

  DATUM NAROZENÍ: 14. 2. 1974 STAV: svobodný, bezdětnýVZDĚLÁNÍ: Červen 1991: - zakončeno tříleté studiu na SOU potravinářském v Ústí nad Labem závěrečnou zkouškou (výuční list) Červen 1994: - zakončeno dálkové studium na SŠ potravinářské v Kladně - studium úspěšně zakončeno - maturita Červen 1999: - úspěšně zakončeno dálkové studium na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, obor – učitel pro SOU Září 2000: - kurz Anglického jazyka na Akademii J. A. Komenského v Praze Srpen 2002: - úspěšně zakončeno studium trenérství na Trenérské škole Petra Stacha – mistra Evropy Od roku 2004: - student VŠ J. A. Komenského v Praze, Fakulta sociální a masové komunikace – bakalářské studium PŘEDCHOZÍ ZAMĚSTNÁNÍ: 2001 – 2005 - OSVČ – zprostředkování obchodu a prodej (vlastní obchod smíšeným zbožím) - ateliérová práce s taveným sklem - trenérství - fitness 2/2001-8/2001 - Rádio KISS 98,1 Praha - inzertní odd. Srpen 2000 - Integrovaná škola a SOU zemědělské v Údlicích Učitel Září 1999 Soukromé podnikání - prodej vlasové kosmetiky - video servis (natáčení na zakázku na poloprofesionální kameru Panasonic MS-4) - vydavatelská činnost (časopis) 1996 – 1998 Reklamní agentura SOPKO v Chomutově Obchodní zástupce - příjem zakázek - světelná reklama - zajišťování zakázek na velkoplošnou reklamu - zajišťování veletržních stánků na výstavách a veletrzích - propagace - kontakt s tiskárnami - jednoduché grafické návrhy na PC - kontakt se zákazníky, samostatná práce, PR - hlavní klienti: Rádio AGARA, OD Alfa Chomutov, Ferona, LENDL Fashion, POLYDECO s.r.o., Klášterecký porcelán a.s., MěÚ Chomutov, MITOP Mimoň a.s., Hokejový klub Chomutov 1996 OD Alfa v Chomutově Vedoucí oddělení sportu - kontakt s dodavateli - kontrola tržeb - objednávky zboží - rozdělování pracovních směn - kontakt se zákazníky, atd. 1991 – 1995 - postupně zaměstnán u několika potravinářských firem (naposledy jako vedoucí výroby – Francouzská pekárna Chomutov)ZÁJMY: cestování, poslech vážné i moderní hudby, fotografování, Art kino (absolvování Pražské filmové akademie 2005), posilování, literatura faktu, individuální sporty, Reiki,internet, opera, divadlo, kreslení, komunikace, psychologie, sociologie, rétorika atd.

simcik

Sigl_publ

sigl_publO nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

Číst dál...
sigl_publ
Miroslav Sigl        

K 70. výročí úmrtí Tomáše Garrigua Masaryka Masarykovo demokratické hnutí (MDH) připravilo k letošnímu 70. výročí úmrtí zakladatele našeho státu a prezidenta Osvoboditele Tomáše Garrigua Masaryka několik vzpomínkových akcí včetně smutečního aktu u jeho hrobu v Lánech. Česká televize bude 14. září vysílat besedu s Vítězslavem Houškou o MDH a TGM. Obsah dvojčísla 78-79 zářijového periodika ČAS, které MDH vydává, je také převážně věnován tomuto výročí. Vyjímáme některé články: Poslední dny a chvíle TGM (Stanislav Polák, životopisec TGM) Potřeba návratu k Masarykově humanitní demokracii (Marie L. Neudorflová, vědecká pracovnice Masarykova ústavu – Archívu AV ČR) TGM a němečtí sociální demokraté v ČSR (Pavel Koukal, pracovník Národního památkového ústavu v Ústí nad Labem) Masarykův vztah k ženám (Vítězslav Houška, autor několik knih o TGM, člen MDH) Péče o hodnoty stále živé (Zdeněk Pokorný, činovník MDH, Česká Lípa) Jak Plzeň vítala a uctívala památku TGM (Karel Waska, archivář města Plzně) Posiloval, uklidňoval, vzbuzoval hrdost (Bedřich Rohan, novinář, naposledy pracoval v BBC) U hrobu pana prezidenta (Adolf Branald, spisovatel) V Masarykových Topoĺčiankách (Luboš Palata, redaktor Lidových novin) Masaryk a dnešní Slovensko (Vladislav Drahoš, Banská Bystrica) Po TGM nejznámější ve světě - o vztahu Baťů a Masaryků (Miroslav Sígl, redaktor ČASu a editor knihy Baťova průmyslová demokracie) TGM a Katolická moderna (Radovan Lovčí, vědecký pracovník) Další články: Prapor prezidenta Masaryka, 550. výročí Jednoty bratrské, Sběratelé Masarykian, Masarykův ústav v Torontu a Masarykovy ceny krajanům, Památník čs. legií).V Praze 24. července 2007 Zprávu podává Miroslav Sígl, redaktor ČASu e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.  Více o něm www: www.miroslav.sigl.cz    

Číst dál...
sigl_publ
 
Číst dál...
sigl_publ
T. G. MASARYK O EVROPĚ A IDEA DEMOKRACIE    Často slýcháme otázku, zda můžeme v TGM, který zemřel před 70 lety, objevit něco nového v souvislosti se zamýšlením nad dnešní zcela jinou společností? Čemu říkáme jiná? Vždyť je stejně nemocná, chybějí ji základní principy, demoralizace se rozrůstá jako celospolečenská nákaza, bují cynismus, jsou uctívány falešné hodnoty, čest, právo a morálka, jež by měly být ve společné symbióze, berou za své. Změna společenského systému po Listopadu 1989 sama o sobě ještě nevytváří lepšího člověka. Vrátili jsme se do Evropy, jsme součástí jejího společenství, jež v nás vyvolává množství zcela nových otázek. Tyto skutečnosti jsou naproti tomu inspirující při hledání odpovědí v myšlenkách i činech výjimečných osobností, jakou bezesporu TGM byl. Na sklonku roku 2006 vydala Církev československá husitská spolu se sdružením Dialog na cestě sborník Naše a evropská společnost ( editor. Olga Nytrová, 44 stran). Přináší projevy ze slavnostního setkání u příležitosti 156. výročí narození TGM, k němuž došlo v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Kromě projevů biskupů slovenského Jana Hradila, pražského Karla Bicana a královéhradeckého Štěpána Kláska a kromě tehdejších představitelů státu premiéra Jiřího Paroubka,, ministra Vítězslava Jandáka a poslance Miloslava Kaly, tvoří podstatnou část sborníku studie Daniela Totha Masaryk o Evropě a idea demokracie. Autor (* 3. 10. 1972 v Sokolově) je dlouholetým badatelem Masarykovy filozofie. Studoval filozofii a teologii na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy, dále potom na Univerzitě v Heidelbergu, Regensburgu a Bayreuthu. Přednáší na Univerzitě v Hradci Králové a na Filozofické fakultě UK. Jeho aktuálními projekty jsou například Masarykova filozofie náboženství, Katolický modernizmus a kniha o významném německém teologovi Paulu Tillichovi.     Ocitujme si několik myšlenek tohoto masarykologa ve vztahu naší země a Evropy, jímž je Masarykovo dílo hluboce spjato. Vždy se zabýval otázkou evropanství zejména z hlediska filozofického a mravního. Masaryk viděl smysl evropanství v humanitě, proto také ve svých spisech pojmenovává toto hnutí jako „hnutí evropské“. V Masarykově smyslu to znamená definování mravních cílů a obsahů evropského hnutí. Vzpomeňme, jak koncipoval myšlenku svých českých dějin, stejně jako myšlenku humanity, která se v politických kategoriích nemůže projevit. Z tohoto stanoviska vyplývá první téze: Masaryk byl přesvědčen, že humanita tvoří určitý mravní obsah, který se projevuje v politicko-kulturních formách, jakými jsou češství a evropanství.     Druhá Masarykova teze o evropanství vyplývá z pojetí vztahu Evropy a evropské kultury vůči Rusku. (Uveďme, že v Masarykově pozůstalosti a knihovně existuje více než osm tisíc spisů náboženských a 4640 spisů ruských autorů nebo rusky psaných knih.) Masaryk byl přesvědčen, že pro Evropu je jediná smysluplná cesta a z hlediska mravního nutná budoucnost, demokratická idea státního uspořádání. V dobovém Rusku spatřoval relikt státní teokracie.     Velmi podrobně se Daniel Toth zabývá Masarykovou kritikou liberalizmu, konzervativizmu, socializmu (marxismu), dále politickým realizmem a kritikou ideologie. (Tam, kde pozbývají platnosti normy zdravého rozumu, tam se uplatňuje moc ideologie jako hybatele mas…). Nelze hovořit o humanitní demokracii bez vztahu k filozofii náboženství. Masaryk byl náboženským myslitelem a náboženství tvořilo podle něj základní dimenzi lidského života, ale současně byl kritikem katolického klerikalizmu, který ztotožňoval s teokracií. Moderní církev se k demokratickým prvkům stále propracovává, Masarykovi byly blízké myšlenky katolického modernizmu. Masarykova idea humanitních ideálů demokracie vlastně znamená náboženské základy demokracie. Masaryk je přesvědčen, že demokracie tvoří průnik etiky a politické praxe. Politika může být nedemokratická, dokonce se sklony k totalitarizmu, demokracii však naplňuje vnitřní mravní rozměr, který jakmile ztratí, přestává být demokracií. V závěru své studie dospívá Daniel Toth ke koncipování Masarykova pojetí Evropy. Její velké země by měly nejen kooperovat v hospodářském a politickém slova smyslu, ale také respektovat společné ideově filozofické cíle malých národů v Evropě. Kořeny této teorie Evropy hledá Masaryk v racionalizmu a politickém realizmu, v realizaci politických svobod, založených na suverenitě malých národů. Soudobé pojetí moderní Evropy je však poněkud jiné.                                                                                                       MIROSLAV SÍGL
Číst dál...
sigl_publ
Číst dál...
sigl_publ
Biblický třpyt v české poezii XX.století  Miroslav Matouš / prosinec 2007   Literárně dramatický klub Dialog na cestě je otevřeným společenstvím tolerantních lidí, kteří respektují svobodu názoru: být si navzájem blízkými, spoléhat na sebe, přemýšlejí o víře, jejich životní postoj je křesťanský, ekumenický. Jeho členové, ale i další neustále přicházející hosté mají vlastní webovou stránku na internetu, kde publikují svoji tvorbu, rozhovory a eseje. Mají blízko k Pozitivním novinám a proto přicházejí dnes s recenzí nové knihy jeho členů prof. ThDr. Milana Balabána (*1929) a PhDr. Olgy Nytrové (1949), kterou sepsali a sestavili zajímavým způsobem na základě svých esejí, biblických citátů a textů našich básníků (vydalo Kernberg Publishing, Davle 2007, 252 stran). Recenzi o knize napsal evangelický farář Miroslav Matouš a přednesl ji při veřejné prezentaci v zasedací síni Církve československé husitské v Praze - Karlíně. Vybrali jsme z ní tyto pasáže.   „Jas poezie vstupuje do našich temnot“, zní titul první kapitoly. Patrně není míněn jas poezie co jediný, ale významně vstupující. Jde o dvojí původ poezie, magický a liturgický. Připusťme, že funkčnost byla až druhotná, aplikační, a že poezie sama, podmíněná intuicí (inspirací?), vznikla svobodně z úžasu a z touhy uchopit slovem nepochopitelné.    V podtitulu píše Milan Balabán: „Jdi knížko a braň se svým třpytem.“ – Je snad ohrozitelná? Spoluautor si je vědom odlišností od předchozích „Ohlasů Starého zákona“, pokud jde o další oddíly: Jas, Třpyt a Odlesk. V názvech je naznačena sestupná řada co do intenzity vyzařování.     Bůh – tvůrce i jako umělec: jeho svět je krásný. Byl Ježíš básník? Symbolická řeč jeho podobenství je odnoží poezie. Byl monotematický, jeho zobrazení směřují ke království Božímu. I v tom je „Duše novozákonního poselství“, otevírající výhledy Boží budoucnosti. Té se ujmou „mlčící, vydědění, vykořisťovaní, jedním slovem tiší“. Když i vykořisťovaní, tedy chudí duchem (podle Lukáše chudí – což není něco podstatně jiného). Tichost převyšuje mlčení: Ježíš byl tichý, ale ne mlčící. Když mluvil, bylo to někdy ostré jako břitva. „Boží přítomnost v Kristu“ je Boží bezbrannost jen fyzická a pokud jde o Boha, záměrná. Naproti tomu Ježíš se slovem nejenom bránil, ale i útočil až po to označení „obílené hroby“. Avšak napsal-li v této souvislosti.Emanuel Rádl, že sám „Bůh je bytostí dokonale bezbrannou, že násilím do světového běhu nezasahuje“, mýlil se. Není nikoho, proti komu by se měl bránit. Pokud jde o zasahování do světového běhu, bylo by namístě spíš slovo „bezmocný“. Je tomu však skutečně? Myslím si, že Bůh zasahuje, ne násilím, ale mocí do běhu světa daleko více než si dovedeme představit. A co básníci? Ti mají ovšem jen slovo. Je jasem, pokud nezacloňují světlo Boží.    „Pacholátka mají ustláno na růžích s trny“, míní Olga Nytrová. V singuláru je to jasná perspektiva: růže matčina klínu a trnová koruna kříže. Pacholátko – to zní lépe v uvedených kontextech než dítě pro užší časový limit i pro něhu (jaký kontrast mezi pachole a pacholek!) - Jak je to s těmi pacholátky? Podle zkušeností buď – anebo: v rodinách přepych anebo týrání, obojí v současností jev hojný. Ovšem věta Olgy Nytrové má význam také alegorický a vede nás až k básníkům.    Největší v království nebeském je jako dítě, říká Ježíš a myslí tím i pokoru. Znamená to „dát stranou konvenci, opustit neprodyšný krunýř světa, v němž se právě žije, „přerušit“ omezující kód doby“. „Pacholátko / ty nasloucháš celou duší / Božímu šepotu“, říká vlastním veršem autorka statě. Cituje M. Merleau Pontyho: „Dítě vnímá ještě dřív.než myslí.“ Filosof René Descartes prohlásil: „Myslím, tedy jsem.“ „Vnímám, tedy jsem“, řekl by pravdivěji básník. Nepřímo popřel Descarta i citovaný Masaryk: „Poznávání umělecké nejvyšší je poznání lidské.“ Dětem této civilizace je bohužel záhy jemnější vnímání růži v přirozeném světě překrýváno trny technických vymožeností, které vedou k „myslím“, nikoli „vnímám“. I to způsobuje pouhou věcnost a odcizenost vztahů od malička a ono „pochroumání v dětství“. A přece je důležité, aby ono dětství, tak velice vyzdvihované Ježíšem, v nás neustrnulo, neodumřelo, ale vědomě se rozvíjelo. To je i poslání poezie, zvláště duchovní. Básník by ovšem měl pěstovat v sobě duši dítěte, jež je „přirozený mystik, rozený básník“. Člověkem oné dětinné plnosti byl svatý František z Assisi. Autorka cituje Hermanna Hesseho: „Jeho dětsky něžné lásce se otevřela vezdejší krása jako nově darovaný rozjasněný svět…“ Nelze si nepovzdechnout nad naším světem zotročovaným a pozbývajícím jasu. Oč hůře na tom jsou dnešní svatí Františkové – jsem přesvědčen, že někde jsou.    Olga Nytrová ujišťuje: „Tvůrce veršů vnímá vidinu naděje, předjímá budoucí. Bez rajsky čistých očí a bez vize není básnictví.“ Tak smýšlel svého času i Vítězslav Hálek: „Jeť srdce pěvců nejčistší a všeho hněvu prosté, a co vám zpíval od srdce, to ve svém srdci noste.“ Předpokladem básnické tvorby je ovšem inspirace. Poezie, jako umění vůbec, je darem, a její vrchol je možno nalézt ve výčtu Pavlově jako účast na daru poznání, moudrosti či promlouvání pod vlivem vnuknutí. V tom smyslu psal F.X. Šalda o poezii náboženské, převyšující střední polohu básnictví. Přirovnal ji k boji Jákoba s andělem: „Nepustím tě, leč mi požehnáš.“ Zvláště v této oblasti je si umělec vědom odpovědnosti za hřivnu, která nemá být zakopána, ale ani zneužita.     Každá z kapitol je usměrněna sledem citátů z novozákonních spisů podle pořadí. Složitější byl výběr z bohatého materiálu zkoumaných básnických spisů a snad ještě náročnější jejich řazení. Mezi básníky mi chybí Petr Křička: „Ježíši tichý, srdce pokorného, smiluj se nad námi!“ nebo Petr Bezruč: „… shýbám já čelo, hříšný kříž robím / jak by se na mne dívala Hrabyň…“). Neznámý je ovšem epitaf tohoto znalce a pilného čtenáře bible, který napsal v roce 1953 pro svůj hrob: „Až v den soudu přísný Soudce stane, / roh až svolá všecky duše, břeskný, / nevcházej v soud se svým rabem, Pane, / jehož život temný byl a teskný.“ (Ovšemže tam ten nápis není): Málo známá je i jeho básnická definice: „Všechno tvoří jeden kruh, / Otec, Syn i svatý Duch.“ Mně osobně je velice blízká uvedená báseň Fráni Šrámka „Prosinec“, o níž vím, že byla výrazem jeho zápasu o víru v Boha. J  e ovšem ještě jiný hodnotící pohled na poezii. „Celá řada lidí vám řekne: ,Do soukromého života nám nic není. Jedná se o krásné, čisté básně.´ Ale těžko věříme, že špinavý člověk přinese krásné, čisté básně.“ To řekl T.G. Masaryk ostrým protikladem sice napohled sporným; nicméně biblickým: připomeňme si ještě jednou Ježíšova slova o obílených hrobech. Netýkají se jenom farizejů. A ještě jednou slova Olgy Nytrové: „Bez rajsky čistých očí a bez vize není básnictví.“ V „Cherubském poutníkovi říká veršem Angelus Silesius: „Když číši neumyls a na stěnách lpí špína, / pak do té nádoby Bůh nenalije vína.“ Jestliže je poezie skutečně duchovním darem, pak se nutně promítá nejen do veršů, ale i do osobního života. I ten, kdo se jeví být v lidském pohledu moderním spirituálním šlechticem poezie, může tragicky selhat, niterně i básnicky.     Soubor s patřičným nadhledem otevírá a třídí horizont české poezie, pokud vstupuje do biblické oblasti. Je to dílo objevitelské; vede k zamyšlení nad velice různorodým přístupem básníků k novozákonní zvěsti. Zároveň upozorňuje na poslání duchovní poezie, jejíž hodnota si žádá potvrzení vlastním životem. To je také poslání „Biblického třpytu“: nejenom zaujmout, ale i připomenout odpovědnost za hřivny svěřené básníkům. Nejen jim.

sigl_publ

Sevcik08

sevcik08O nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

"Prezentace básnické sbírky Oty Ševčíka Sluneční mantra - Café na půl cesty 4.11. 2008" 

Číst dál...
sevcik08
Básník Ota Ševčík 4.11. 08 v Café na půl cesty
Číst dál...
sevcik08
Básník a ilustrátorka
Číst dál...
sevcik08
Fotograf F.Weis si prohlíží Otovu sbírku
Číst dál...
sevcik08
M.Hlasivcová připravila Sluneční mantru k vydání
Číst dál...
sevcik08
Členové klubu
Číst dál...
sevcik08
Vlasta Polívková a Jiří Martínek
Číst dál...
sevcik08
Živý maskot Café na půl cesty
Číst dál...
sevcik08
Bar v Café na půl cesty
Číst dál...
sevcik08
Ota Ševčík a jeho kmotra Olga Nytrová
Číst dál...
sevcik08
Básník s editorkou a kmotrou
Číst dál...
sevcik08
Vlasta, Markéta a Jirka se dobře baví
Číst dál...
sevcik08
Otova prezentace se vydařila
Číst dál...
sevcik08
Ota s kamarádkami
Číst dál...
sevcik08
O přestávce
Číst dál...
sevcik08
Ilustrátorka Petra Oličová
Číst dál...
sevcik08
Ota s přítelkyní Petrou
Číst dál...
sevcik08
Markéta a Honza s Otovou sbírkou
Číst dál...
sevcik08
Na prezentaci bylo plno
Číst dál...
sevcik08
Hrají 'Drsný tóny'
Číst dál...
sevcik08
Na prezentaci v Café na půl cesty bylo plno
Číst dál...
sevcik08
Světlana Vrablecová, vedoucí Café na cestě
Číst dál...
sevcik08
S. Vrablecová zde představuje Otu již potřetí
Číst dál...
sevcik08
Za okamžik nastane přípitek Sluneční mantře
Číst dál...
sevcik08
Několik kapek vína na obálku
Číst dál...
sevcik08
Ať Otovy verše čtenáře osloví
Číst dál...
sevcik08
S. Vrablecová pronáší přípitek
Číst dál...
sevcik08
dr.Olga Nytrová hovoří o básníkovi i o sbírce
Číst dál...
sevcik08
Ota se raduje s kamarádkami i s klubisty
Číst dál...
sevcik08
Klubisté Otu přišli podpořit

sevcik08

Powered by PD CČSH