Ševčík, Ota
- Podrobnosti
- Kategorie: Tvorba členů a hostů
There was a problem loading image 'images/web/pdf.gif'
There was a problem loading image 'images/web/pdf.gif'
MÉ MÍSTO
Jsem unavenej a hladovej A ŠŤASTNEJ
Tak to je
Ptáci nade mnou zpívaj´
Jsem syn jejich zpěvu
Jsem syn slunečního svitu
Ve svý nejistotě jsem syn stébel trávy, chvějících se pod závany chladivýho větru
Všichni jsme syny a dcerami tohohle světa
Jen v tom kraválu je šasto těžký si to uvědomovat
Halas trub, bubnů a všudypřítomného: "Kaufland, tady jsem správně."
Karneval hloupostí a někdy zrůdností
Kterými se odvádíme od toho základního
Nastavuju tvář chladivému větru
a vím kde jsem správně
KALNÝ VODY
Otázky jsou kalný vody
Odplav z nich dřív než se utopíš
Žij svůj život
a právě tak ho pochopíš
Utíkám sám před sebou
Temnýma stezkama
A jsem tak vděčnej
Za chvíle kdy na mně zazáří Světlo
Omámí mně svou Sladkou Svobodou Poznání
A pak mně Sevře Strach
A já vyběhnu
Na Cestu, na které Nemůžu Nic Najít
Protože to co bych tam našel
Už Dávno Znám
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
Ota Ševčík: Otrokem vln - ke stažení (9.9.2012)
Na obloze letělo káně
Byl to nádherný pohled
Ne rychle, ne pomalu
Letělo
Říká se "dravý pták"
Kos co sezobne žížalu není dravý
Jen káňatům, orlům a sokolům jsme připsali předponu "dravý"
My, lidé, kteří jsme nejdravější ze všech druhů
A ještě ke všemu se bojíme létat
Ty však, káně,
nepotřebuješ ochrany mých slov
Jsi krásné
A mé ráno bylo díky Tobě důstojnější.
Pravé Slunce(22. 7. 2012)
Jít dál tou cestou
Kterou jde pubertální hráč I sebevědomý rytíř
Jejichž průnikem se rodí dospělý muž.
Na té cestě tančí slunce na měděné střeše .J
e to neupřímný odraz pravého slunce.
Dospělý muž to ví a nenechá se zaslepit.
Ocení pýchu té laciné krásy.
A pak nechá estetické nic za sebou.
Je spousta vjemů o kterých ví a nepotřebuje je.
Dobře ví co potřebuje doopravdy
Vám(29. 4. 2012). Pro tu jednu tajemnou.
Pro tu jednu tajemnou, jejíž jméno nikdy nepoznám
Jen pro ni píšu tuhle báseň
Pro tu zvláštní vílu ztracenou ve světě vánočních výzdob, teroristických útoků a talk-shows.
A zatímco píšu tuhle báseň, slezl sníh a zelenohnědá zem dělá, že vyhrála.
Jenže sníh se vrátí jako se všechno vrací.
I vy a já se vrátíme.
Nebudete to už vy a nebudu to já.
Ale i tak je dobře, že jsem napsal tuhle báseň.
Pro tu jednu tajemnou
Přejít po tý hraně zvaný život
Protože cokoliv jinýho je pro mně zapovězený
Jít dál I když se cítím jako blázen,
který nechápe slova, na kterých stojí svět
jako láska, víra, pravda
I když pro mně slunce svítilo už hodně dávno
a pak už jsem ho kromě krátkých pohlazení paprsků nikdy nenašel
I když jsem sám v zimním lese, mrzne a nikdo mě nehledá
Jít prostě proto že je to lepší než stát
Nebo dokonce padnout
Jenom proto
![]() |
sevcik_tvorba |
Přitom stačí jen věřit(26. 4. 2012)
Zavřel jsem dveře za svojí minulostí
Občas se stejně přikradou mí nezvaní hosti
Strachy, zlé myšlenky
Nedověry jedním slovem
Je v nich ta hloupá pýcha že lze jinak než s Bohem
A pak jak tupá masa
Chci urvat na výsluní místo
Přitom stačí jen věřit
A bez rvačky je jisto
![]() |
sevcik_tvorba |
Retrospektiva z korespondence O. Nytrové O. Ševčíkovi
Úryvek z dopisu O. Nytrové O. Ševčíkovi z 5. 5. 2005
... Napsala jsem Ti osnovu, která by Ti mohla pomoci v práci s odborným filosofickým textem Martina Bubera. Zaveď si desky, do nich si dávej kopie úseků z knih, zaznamenávej si přesné citace a parafráze. Pořádnost a soustavnost se vyplatí. Promítne se Ti i do dalších oblastí. Každá trpělivá práce učí člověka trpělivosti, konstatuje také filosof a psycholog E.Fromm. Počítač je pro autora velkým pomocníkem, proto je třeba práci na něm zvládnout co nejdříve. Fromm v Umění milovat zdůrazňuje myšlenku, kterou je dobré se řídit: „Bez kázně se život tříští, stává se chaotickým a chybí mu soustředěnost.“ Těším se, že mi barvitě popíšeš svou práci, budou v tom charakteristiky lidí a situací – pošleš mi svůj vybraný zajímavý deníkový postřeh a záznam a vložíš do obálky i nějakou kvalitní novou báseň pro sborník. Něco takového jako je Tvé Stoupání k Bohu, Hledání Boha. Když si nasadíš vyšší laťku, máš to pak obtížnější. Já jsem maximalista a jsem náročná obzvláště na ty, na nichž mi záleží. Jsem ráda, když nadaní lidé se svými hřivnami zacházejí odpovědně. Gratuluji Ti k metě, které jsi dosáhl, otištění životopisu a básní v Křesťanské revui, kde jsme spolu tentokrát bok po boku jako autoři. Jde o kvalitní periodikum, náš nejstarší křesťanský časopis.
Přeji vše dobré a požehnané
Tvá kmotřička Olga
![]() |
sevcik_tvorba |
Z korespondence: SMS Oty Ševčíka Olze Nytrové 31.3.2012
Ahoj Olgo, včera jsem si komplet vytisknul všechno z mé stránky v LDK. Je pro mne významné sledovat můj myšlenkový vývoj i to, jak na mne reagují druzí lidé. Děkuji. Odpověď: Ahoj, Oto, literárně tvořit - to je báječná forma sebereflexe a dušezpytu. Básník slovem uchopí, metaforou pojmenuje mnohé nevyslovitelné a nedotknutelné. Vyčistí si mysl a srdce a ze svých zdrojů nabízí druhým.
![]() |
sevcik_tvorba |
Beznaděj
Křivý nůž ztrát v čase
Holá slupka existence
Jsem hladový člověk
A poslouchám tu moudra
Která mně odvádějí od prapodstaty
V které jediné se mohu cítit dobře
Jsem hladový
A moudrý
![]() |
sevcik_tvorba |
PROČ NEVYSKOČIM Z OKNA (2012/2)
Neředím
Neměřím
Nevěřím
Bojím se bezesný noci
Kdy ani nebudu mít odvahu vyskočit z okna
abych jim ukázal že mně nepochopili
Protože by to vyvolalo jen otázky
A já je ve svém životě nemám rád
tak je nechci přinášet ostatním
Ostatně mám i otázku
proč vlastně nemám odvahu vyskočit z okna
Z okna by měl skákat ten kdo nemá otázky
Takže já budu dál hledat naději
Jak hledá krásná dvacítka náušnici v písku
Myslím, že mně jde ale o víc
![]() |
sevcik_tvorba |
Skalpuje mně to
Tváře,osudy,touhy
Jsem mezi nimi
A nevím, zda to, co žiju, je dobré
A možná je to dobré, protože to žiju
Nad ložem smrti a zrodu vznáší se mrak
Nevím,zda je to beránek či bouřňák
Je to všecko tak beznadějný
To zoufalý hledání pravdy
V poezii, lásce a léčbě
Že člověk váhá, jestli něco hledat
Ale pak je tu druhá varianta-hrob hnusu ze sebe sama
V hrobě je klid a z jeho stěn padá hlína
Všechno jsem znal a dobře věděl, kam se mám vrtnout
Jenže stěny reality byly úzké, příliš úzké
Tak jsem se radši zbláznil A šel něco hledat
MOŽNA ŽE VŠECHNO DOHROMADY (14.2.2012)
Není koho není komu
vyhnali mě z mého domu
v mém domě už nikdo nežije J
sem střízlivý a moudrý co dýchá a nepije
Však radost ta největší je mi odpírána
V mlze se láska ztratila
Zvládne to nová dáma?
Možná že snad kdysi máma
možná že všechno dohromady
Jsem hrozně smutnej a chci kašlat na záhady
![]() |
sevcik_tvorba |
Tisíckrát proklínám svět
Ten svět plnej běd
Všechno dobrý jsem zahodil
Mnohý boty na cestách prochodil
Neumím svý ego odclonit
Neumím se v Betlémě poklonit
Však šel jsem cestou sněžnou a v dáli trochu svítalo
Světla fakt moc nebylo
Však já jsem vděčnej za málo
A teď když tu stojím na prahu za naděj Ti díky, Králi
Když najdu všechnu odvahu
Světlo bude blíž než v dáli
![]() |
sevcik_tvorba |
O mém dědečkovi(2012/2)
Můj dědeček byl tím, kdo mně dal poznat vášeň, která mě v životě zatím neopustila a snad neopustí - lásku ke knihám. Svým životním postojem se mi snažil předat moudro, které nejsem schopen ještě ani teď, když píšu tyto řádky, cele přijmout. Za tvého života jsem tě, dědečku, nebyl schopen docenit a zasloužil by sis mnohem víc než tyto řádky. DĚDEČEK VÍCE KONAL NEŽ MLUVIL. A když mluvil, měla jeho slova váhu. Nezapomenu na naše sobotní výlety, kdy jsme si vychutnávali společnou cestu a vzájemnou přítomnost. Velmi podstatné bylo i to, že dědeček věděl, kam jdeme. Navždy si budu pamatovat kroniky z historie naší země, které dědeček shromažďoval. Ty částečně potrhané vazby pro mne představovaly malou svátost a příběhy českých knížat a králů jsem doslova hltal. Detektivní romány, zejména od Eda McBaina a Raymonda Chandlera mne učily pochopení pro outsidery společnosti. Ano, za lásku k literatuře vděčím, dědo, tobě. Ač jsi byl profesorem na gymnáziu, nad nikoho ses nepovyšoval. Uměl jsi spoustu věcí, ale nikdy sis nenamlouval, že rozumíš všemu. Učil jsi mne dokázat to, co dokázat můžu a říct si o pomoc, když nemůžu. Tobě vděčím za to, že jsem tyhle cenné poznatky získal a Bohu za to, že mám sílu je alespoň občas uvádět v život. Díky dědečku
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
O lásce a Vesně
Venku je tak hrozná zima že se nechce žít
Ale i v téhle zimě můžu snít
O něčem co lze naplnit
Láska stejně jako Vesna
Povstává tvrdým bojem ze sna
A byť zdát se může, že vládne dlouhá noc
Morana ni Samota nemají věčnou moc
c
![]() |
sevcik_tvorba |
KOLO
Ty v kole Život je kolo
Ty jsi teď v tom svým
A kolem komínu krbu se vracíš
Nakažena ohněm
Tím ohněm lásky, odvahy a bolu
Kterej nezhasí moře
Protože z moře tenhle oheň vstává
Báseň o světle
Na cestě nocí hledáš světlo které by osvítilo duši, připomínající rozpadající se garáž jeden vrak jménem srdce a spousta krámů chaoticky uspořádané seskupení, které chce zoufale stmelit je třeba jej prozářit musíš dál klopýtat přes kořeny narážet do pařezů a zapadat do bláta chceš-li vrátit světu to, co kdysi měl a z čeho se těšil než jsi to ve své bláznivé pýše Ikara odhodil svoje světlo *
O víře
Co nám na světě zbývá?
Kříž?
Spíš?
Nerad tě budím, ale něco ti říct musím:
Není to taková hrůza
Já to ještě zkusím
Ona je to dílo
Má dívka maluje
To byste ji měli vidět
Naklání se nad svoje dílo
Objímá ho
nadává mu
Vstupuje do něho, ale nevystupuje z něj
Je to krásné
Je to jedna z pravd světa
Ona je to dílo
Sluneční mantra (Praha, 2008)
![]() |
sevcik_tvorba |
SEN
Ztracený
Ztracený ve světě možností
Ztracený ve světě pravd
Ztracený ve světě lásek
Ztracený ve světě beznadějí
Ztracený ve světě nadějí
Ztracený ve světě prstokladů
Ztracený ve světě stále stejných scén
Ztracený ve světě chlapských gest
Ztracený ve světě krásných nohou
Ztracený ve světě smrdících lidí
Ztracený ve světě úspěšných lidí
Osedlá koně
A vzlétne
Báseň
Neveselo truchlivo dusivo
Možná se mi příliš radosti ovinulo kolem krku jako had
Možná nemám právo se radovat
Stále jsem ten černý vzadu
"Jen vykličkuj, jen vykličkuj." volá na mně svět
A tak místo pokorné radosti
Nůžky se rozevíraj
![]() |
sevcik_tvorba |
Předmluva Olgy Nytrové ke sbírce Oty Ševčíka Sluneční mantra (Praha 2008)
Slovo úvodem: Otu Ševčíka jsem poznala v roce 2002. V rámci literárního klubu na Armádě spásy, který jsem založila a vedla, jsme společně připravovali literární pásma poezie, prózy i scének v týmu s dalšími spolupracovníky. Pak jsem Otovi asi tři roky pomáhala přepisovat rukou psané verše, črty, úvahy, filosofická zamyšlení a scénky do počítače s tím, že se sám během rozumné doby naučí pracovat s počítačem a bude soběstačný. Byl rozhodnutý jít počítačového kurzu a tuto nezbytnou disciplínu zvládnout. S manželem jsem trávila dovolenou v roce 2005 v Nespekách-Městečku a tam jsem dala po mém soudu nejlepší Otovu báseň přečíst číst přednímu literárnímu teoretikovi profesoru Miroslavu Červenkovi. Napsal tato skvostná slova, která Otu určitě morálně zavazují: Vracím se znovu a znovu k básni Oty Ševčíka Dar z nebes. Je to jediný text jmenovaného autora, který jsem četl. Snažím se pochopit, proč se mi líbí.Běžné lyrické téma obrodné radosti v dešti, vystavování se dešti je tu dramatizováno neobvyklou představou: co padá z nebe, jsou „ostrý kameny“, zraňující všecky, jen ne mluvčího básně. Ten dokáže rány přijmout jako požehnání. Napětí mezi fyzickým zraněním a pokorou, jež z ran dělá projev lásky, se zadírá do vědomí čtenáře a pokračuje celou básní. Napětí vtahuje i zdánlivě vyrovnaného mluvčího, jsou to jeho ústa, co chrčí, jeho slina, co teče. Do extáze přijetí se v pobočném kontrastu mísí i racionální prvek: „koutkem oka pozoruji…“ Opakované „jen já“ se neuzavřelo zcela do své výlučnosti. Můžeme se přít v nerozhodnutelném sporu, zda spontánně, nebo na základě úvahy o kompozici se obrazný klíč k celé básni – identifikace kapek a kamenů – dostal hned do prvních řádek. Dovedu si představit jinou báseň, kde by toto vysvětlení padlo až v závěru, jako pointa. Byla by to báseň daleko konvenčnější. Ševčíkovi se nejvíce rozdírající motiv stal hned předznamenáním celého textu. Předurčilo to čtenáři delší mučánkování, nikoli náhlý zvrat poznávací. Je to časově roztažená epifanie, jiná než ta, která srazila z koně sv. Pavla. Je to epifanie básnická. Mnoho se mluví o úlevě, kterou trpícímu přinese literární vyslovení vlastní bolesti. Leckomu by se při konstatování této požehnané a speciální funkce umění mohlo zdát, že vykládat u těchto převážně úlevných textů o technické a řemeslné stránce umělecké slovesnosti, o metaforách nebo kompozici je zbytečné: hlavně když se to vypoví, co tu s uměním… Tak to však nefunguje. Překlenovat utrpení, najít v něm a proti němu možnost přijetí života jako zázraku – k této moudrosti texty pomáhají právě proto, že krvavá látka se zmáhá uměleckou formou. Proč máme na konci Daru z nebes pocit lehkosti? Nepřičinil se o to taky výmluvný trochejský rytmus, porušovaný (verš 10., 13., 15., v rozsahu taky v. 1. a 12.) jen tolik, abychom se povznesli nad jednotvárnost, ale s vědomím, že se vždycky dovedeme vrátit k řádu…? Ano, povznesení, a také odstup, plynoucí ze svobodného zacházení se zážitky jako s matérií pro utváření tvaru, to je ten specifický zdroj úlevy, který odlišuje umělecké způsoby komunikace od obyčejných rozhovorů, od meditace i modlitby (které zase mají svoje zvláštní přednosti mezi nástroji sebepomoci). Má-li nám literatura pomáhat v životní strázni po svém, musí i ona zůstat sama sebou. Zvládajíce literární řemeslo, vstupuje ve spojenectví s odkazem předchůdců, a oni prostřednictvím techniky a svízelů řemesla literárního sdělují nám svou jinak nesdělitelnou zkušenost s přemáháním nicoty. Při hledání slova stojí nám za zády jako dobří andělé, neboť anděl znamená „posel“. Aby umění bylo pomocníkem, musíme je uměti… Také proto si myslím, že práce přátelských uskupení, jako je Literárně dramatický klub Dialog na cestě u sv. Mikuláše, odkud naše báseň vzešla, není ničím nadbytečným, že přesně přiléhá k tomu, co jeho účastníci potřebují. Zaslouží si náš obdiv a podporu.
Miroslav Červenka Uveřejněno v Nový čs. zápas 32/2004
![]() |
sevcik_tvorba |
Básník Ota Ševčík 4.11. 08 v Café na půl cesty
Ota Ševčík se rozhodl vstoupit do Církve čsl. husitské a požádal mě, zda bych s e nestala jeho kmotrou. Souhlasila jsem ovšem s tím, že se čelem postaví ke svému životnímu problému s alkoholem i s prací a bude se odpovědně věnovat vlastnímu básnickému daru a tomu největšímu umění, kterým je život sám. Člověk by se neměl zpronevěřovat Bohu a podléhat závislostem, to znamená vyhledávat umělé ráje, alkohol, drogy, které jsou hloupou, bezduchou a zlovolnou parodií na ráj skutečný, vonící v našich nadějích a snech a nemanipulovatelný lidskou slabostí, selháváním a bezcharakterností. „Chraň tě ruka Páně toto udělat,“ řekla by naše babička. Jsou věci, které člověk rozhodnutý konat dobro nikdy neudělá. Nebude si ničit zdraví a pohrdlivě, nezodpovědně zacházet se svou tělesnou schránkou, se svými dary, s charismaty od Stvořitele. Jako duchovní CČSH bych tady připomněla, že hřích je něčím, co je nad naše síly. Leží přede dveřmi a číhá jako dravé zvíře, jako šelma. Otevři dveře a je připraven se ti zakousnout do hrdla. Propadnout hříchu, to znamená propadnout cizí zlé moci, zpívat „zlohymnus“. Když víš, že v lese jsou vlci, vezmeš si na ně hůl. Když víš, že na tebe číhá démon alkohol, vyzbrojíš se také. Nepodceňuješ nepřítele. Hřích je hrozba připravená zakousnout se ti do srdce. Je třeba se na tuto hrozbu duchovně připravovat. V takovém zápase pomáhá i poezie, která ví něco o tom, jak je úzká branka do království nebeského.
![]() |
sevcik_tvorba |
PhDr. Olga Nytrová, spisovatelka a duchovní CČSH
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
Rok, po kterém nechci počítat další roky
24. července 2011 to bylo dvanáct měsíců, co abstinuji.Ti, kteří mně znají, vědí, jak jsem si alkoholem nechal ublížit a těm, kteří mně neznají, vzkazuji, že hodně. Za ten rok jsem zjistil, že život je bezpodmínečně barevný. Je barevný sám o sobě. Dříve jsem si myslel, že barvu mu dodává právě ethanol. Ale ne - je to jen tak. Emoce prožívám silněji a rozumím jim (i když je to někdy bolestivé, je to ryzí - opilý jsem také často trpěl a navíc věci měly pokřivený význam). Mohu se svobodně rozhodovat - bez strachu z abstinenčních příznaků. Mám práci. Prožil jsem krásný rok. Ale teď to teprve doopravdy začíná. Chci žít bez alkoholu tak přirozeně, abych zapomněl to pro mně jinak tak strašně důležité datum. Chci abstinovat v toku svých dní a být svobodný.Jen tak.
Ota Ševčík
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
Jestli je to správně
Čtu knížky
Zmateně a zoufale
Možná se něco rýsuje
Něco lepšího
Ale spíš ne
Tak to znám
Jedna žena za mnou, jedna přede mnou
Zas lezu na ty hory
Z kterých můžu spadnout
Není s kým mluvit
Zrovna tady a teď
Utrpení
V ulicích
Doma
V televizi
Snaží se mi říct:"Zalez do svýho vnitřního doma."
A já nevím, jestli je to správně
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
DIAMANTY(věnováno Nikole)
Vnímal jsem diamanty
Co spadly z nebe
Ještě že spadly
Pomohly mi rozhodnout se
Přinesly poznání
Poznání velmi ostré
Diamanty jsou velmi ostré
Ale když neprodám svoji duši, která je tak jako tak nesmrtelná, představě
Nemohu se jimi zranit
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
Stůl krále
To je můj stůl
Stůl krále Artuše
Stůl ve Svobodě na svobodě
jen pohyb listů na stromech rušil velebnej klid
Kde jsem odkázanej sám na sebe
Svoji lásku
Svoji čest
A právě teď dostávám tolik zlata kolik mi vy, bohatí tohoto světa, nemůžete dát
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
VE VĚČNOSTI
Je to rozeklaný jak náhoda co není
To moje žití
Je to rozeklaný jak jazyk hada
Asklépios i ten z ráje byli stejnýho rodu
Což je právě ten průser
Musím je rozeznávat
A často to neni lehký
Kohoutek kape
Už dlouho
A to je ta moje věčnost
Můžu se na něj spolehnout
A proč nehledat v kohoutku
Když nemůžu najít v sobě
![]() |
sevcik_tvorba |
SUCHO
Venku je sucho jako ve mně
Zem čeká na vodu jak srdce na něhu
Mrak už přišel
čekám déšť co srdce promění z troudu v mazlavou hlínu
Co zas bude připravená se znovuzrodit
DEKADENCE 8.25
Všechno rozervaný všechno rozesraný
Čekám na dary
Vylhaný a nevylhaný
Nepomůžu, neuchopím
Minuty svý neutopím
Čekám na dary někdy i na čáry
Všechno rozervaný všechno rozesraný
slunce venku prudí
i krása někdy nudí
Vím
Třeba je to jenom ze ztráty snu, že svět se mi hroutí
Stává se to občas
Žití praská jak suché proutí
Třeba jsem o nic nepřišel
Ale to nic teď schází
Vím že slunko zapadlo
A vím že zas vychází
HLEDÁNÍ BOHA
V hledání Boha procházíme ohněm,
ohněm, který vnitřně stmeluje a mění led v lávu
V hledání Boha končí přetvářka,
rytířů romantika ožívá a dán je průchod právu.
V hledání Boha stojíme sami proti světu,
který se přejídá a hloupě peníze utrácí,
v hledání Boha žhnou toužebně oči
a nikdo, kdo hledá, neztrácí.
![]() |
sevcik_tvorba |
STOUPÁNÍ K BOHU
Když stoupáš k Bohu
odvracejí se od tebe ti,
které jsi za přátele pokládal a objevují se ti,
kteří přáteli skutečně jsou
Jednou z vlastností stoupání k Bohu je získávání Pravdy
Pravdy která je krutá, nemilosrdná a krystalická a proto v konečném důsledku milosrdná
Stát bokem a dívat se na slunce
Na to, co nám dává život
Nastavit tvář a nechat se laskat hřejivou krásou
Tiše naslouchat rytmu vlastního srdce
Dýchat, svobodně dýchat
A zlehka se usmívat shonu těch, kteří nevidí
![]() |
sevcik_tvorba |
***
(Výše uvedené tři básně byly uveřejněny v časopise Křesťanská revue 4/2005 (str.104))
KDYŽ JSI JAKO V OHNI
Jako jiskry co oheň dává noci lásky naše někam jdou pro trosečníka co tone bez pomoci záchrannej kruh jsou Doufáš že srdce tvý tu píseň zná plamen kterej hoří olizuje duši ten druhej ti maximum dá někdo ví někdo tuší Někdo nic nedělá * * *
FAJN
Je to moc fajn - nebýt otrokem
Ale Jak dokážeš nebýt prorokem?
NĚKDY MĚ BOLÍ
Někdy mě bolí ten tvůj smích
jindy jsem rád že se směješ
po ledu a sněhu jedu na saních
vždycky jsi sluníčko
ne vždy ale hřeješ
Jsi tajemná jak Sibyla a krásná jako sen
a z mojí černé noci umíš vzkřísit den
A až sluníčko za obzor mi zmizíš
neumím si představit jak to bude dál
navíc teď i mrzí mě jak málo jsem tě znal
utečeš mi do dáli stát
tu budu bezbranný
nešťastný a sám
DAR Z NEBES
Z nebe místo kapek
padaj ostrý kameny
všichni křičí zkrvaveni
jen já nejsem zraněný
Nastavuju svou tvář dešti
laskám se s tím přívalem
ústa chrčí, slina teče
zrak mám mírně zakalen,
koutkem oka pozoruji,
co lidí tady leží,
jiní snad déšť nemaj rádi,
proto domů běží,
jen já, nebesy zvolený,
zázrak ten teď přijímám
děkuji Otci, Synu, Duchu
nic než lásku nevnímám
(Uveřejněno v Nový čs. zápas 25/2004 (str.7, Z náboženských obcí))
![]() |
sevcik_tvorba |
![]() |
sevcik_tvorba |
Profesor Miroslav Červenka se zamýšlí nad verši Oty Ševčíka :
Vracím se znovu a znovu k básni Oty Ševčíka Dar z nebes. Je to jediný text jmenovaného autora, který jsem četl. Snažím se pochopit, proč se mi líbí. Běžné lyrické téma obrodné radosti v dešti, vystavování se dešti je tu dramatizováno neobvyklou představou: co padá z nebe, jsou "ostrý kameny", zraňující všecky, jen ne mluvčího básně. Ten dokáže rány přijmout jako požehnání. Napětí mezi fyzickým zraněním a pokorou, jež z ran dělá projev lásky, se zadírá do vědomí čtenáře a pokračuje celou básní. Napětí vtahuje i zdánlivě vyrovnaného mluvčího, jsou to jeho ústa, co chrčí, jeho slina, co teče. Do extáze přijetí se v pobočném kontrastu mísí i racionální prvek: "koutkem oka pozoruji…" Opakované "jen já" se neuzavřelo zcela do své výlučnosti. Můžeme se přít v nerozhodnutelném sporu, zda spontánně, nebo na základě úvahy o kompozici se obrazný klíč k celé básni - identifikace kapek a kamenů - dostal hned do prvních řádek. Dovedu si představit jinou báseň, kde by toto vysvětlení padlo až v závěru, jako pointa. Byla by to báseň daleko konvenčnější. Ševčíkovi se nejvíce rozdírající motiv stal hned předznamenáním celého textu. Předurčilo to čtenáři delší mučánkování, nikoli náhlý zvrat poznávací. Je to časově roztažená epifanie, jiná než ta, která srazila z koně sv. Pavla. Je to epifanie básnická.Mnoho se mluví o úlevě, kterou trpícímu přinese literární vyslovení vlastní bolesti. Leckomu by se při konstatování této požehnané a speciální funkce umění mohlo zdát, že vykládat u těchto převážně úlevných textů o technické a řemeslné stránce umělecké slovesnosti, o metaforách nebo kompozici je zbytečné: hlavně když se to vypoví, co tu s uměním… Tak to však nefunguje. Překlenovat utrpení, najít v něm a proti němu možnost přijetí života jako zázraku - k této moudrosti texty pomáhají právě proto, že krvavá látka se zmáhá uměleckou formou. Proč máme na konci Daru z nebes pocit lehkosti? Nepřičinil se o to taky výmluvný trochejský rytmus, porušovaný (verš 10., 13., 15., v rozsahu taky v. 1. a 12.) jen tolik, abychom se povznesli nad jednotvárnost, ale s vědomím, že se vždycky dovedeme vrátit k řádu…? Ano, povznesení, a také odstup, plynoucí ze svobodného zacházení se zážitky jako s matérií pro utváření tvaru, to je ten specifický zdroj úlevy, který odlišuje umělecké způsoby komunikace od obyčejných rozhovorů, od meditace i modlitby (které zase mají svoje zvláštní přednosti mezi nástroji sebepomoci). Má-li nám literatura pomáhat v životní strázni po svém, musí i ona zůstat sama sebou. Zvládajíce literární řemeslo, vstupuje ve spojenectví s odkazem předchůdců, a oni prostřednictvím techniky a svízelů řemesla literárního sdělují nám svou jinak nesdělitelnou zkušenost s přemáháním nicoty. Při hledání slova stojí nám za zády jako dobří andělé, neboť anděl znamená "posel". Aby umění bylo pomocníkem, musíme je uměti… Také proto si myslím, že práce přátelských uskupení, jako je Literárně dramatický klub u sv. Mikuláše, odkud naše báseň vzešla, není ničím nadbytečným, že přesně přiléhá k tomu, co jeho účastníci potřebují. Zaslouží si náš obdiv a podporu.
Miroslav Červenka autor je literární vědec(Uveřejněno v Nový čs. zápas 32/2004)