dialog1.jpgdialog2.jpg

Aktuálně

Nytrova_cteme

nytrova_ctemeO nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

Číst dál...
nytrova_cteme
"PhDr.Olga Nytrová"

 

 

Naše recenze- Z časopisu Český zápas

Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme
- Z časopisu Husita
Číst dál...
nytrova_cteme
Vyšlo v časopise Husita č. 2 - 2011
Číst dál...
nytrova_cteme
Vyšlo v časopise Husita č. 2 - 2011 - Křesťanské svědectví    Otevřenost pro druhého, která není jen pasivní, ale vztahuje se a přijímá, považuje filosof Gabriel Marcel za samu podmínku křesťanského svědectví. Nadřazený postoj ke druhému, vycházející často z majetnického vztahu k Pravdě, omezuje (ne-li zcela vylučuje) možnost svědčit účinně právě o této Pravdě. Křesťanovo svědectví nemůže zůstávat na rovině názoru, musí se vtělit do skutků. Podstatným a možná základním rozměrem pravověrnosti je milosrdenství. Víme přece, že Pravda může kráčet jen cestami lásky.     Je dobře, že mezi námi stále existují lidé, pro které je projevované milosrdenství součástí každodenního života. Za jednoho z nich považuji sestru z našeho karlínského sboru, Pomněnku, která se již dlouhá léta stará o potřebné. Často proto uvaří a napeče pro dva kamarády svého již zemřelého bratra. Jsou to vdovci, a ona ví, že se většinou o své stravování moc nepostarají. Někteří ovdovělí asi mívají dojem, že bez manželky jsou bezrucí. Pomněnka však poskytuje jídlo i dalším potřebným lidem, například bezdomovcům, které zná ze svého okolí.     Před pár týdny si sestra Pomněnka všimla, že na rohu ulice již delší dobu postává muž středního věku. Byl oblečený poněkud ošuntěle a budil dojem, že se ocitl v nepříznivé situaci. „Nepotřebujete nějakou pomoc?“ nedalo jí to nakonec. Překvapený muž si po malém zaváhání s určitými rozpaky vzal od ní dvě stovky. Za dva dny ho na chodníku zahlédla znovu. Stál tam opřený o zábradlí, smutek a vyčerpanost ve tváři. Vyšla z domu ven a přinesla mu dvě housky s máslem a se šunkou a k tomu pomeranč. Přidala i láhev s horkým čajem, byla totiž docela zima. „Nechci vás nijak urazit, ráda bych vám pomohla. Vidím, že jste skutečně v nějaké nouzi.“ Klopil oči a po chvilce se zeptal: „Ano, to jsem. Ale proč to děláte, proč mi vlastně pomáháte, jsem přece úplně cizí?“ „Víte, pro nás křesťany ten druhý v nouzi není cizí. Je to bližní, který potřebuje naši pomoc,“ usmála se na něj Pomněnka. „Věřící člověk v takovou chvíli prostě nemůže zůstat lhostejný a jít si po svém.“ Neznámý byl udiven a trochu se i styděl. Zdálo se však, že ho ta slova zahřála u srdce. S chutí se pustil do jídla a sestra Pomněnka s dobrým pocitem tiše odcházela. V hloubi duše si náhle uvědomila, že skutečné setkání je přijímáním.                                                                       Olga Nytrová                                                                                                 Český zápas 25, 19. června 2011 Kubínova Ponorná řeka     Svou předmluvu k básnické sbírce uvodil básníkův dlouholetý přítel Alfred Strejček Holanovou citací „Jen klečíme-li, životní velikosti nabýváme“. Ano, pokora před absolutnem je součástí autorovy osobnosti. Rázný a asertivní v životě, před darem slova umlká v pokoře, která je ctností dnes, žel, dosti zanedbávanou a řada lidí ji do svého života zpovykaně nechce přijmout. V Ponorné řece, oné „pokorné knize člověčenství“, otevírá Stanislav Kubín nový zralý celek své poezie i esejistiky. Obohacuje nás sugestivními metaforami. Na stránkách sbírky vnímáme zlaté žíly, prototypické básnické obrazy nitra člověka. Básnicky zde autor překračuje torzovitost a fragmentární povahu lidské každodennosti. Sem tam prosvitne něco z nadčasových bytostných konstituentů lidské povahy. Poezie je pravda duše a o ni se s námi básník S. Kubín dělí. Vnitřně tuší a veršem vypovídá o tom, že láska, poezie a moudrost patří k antropologickým konstantám člověka, které spolu úzce souvisejí. Láska je syntézou fyzična a mystična, je zároveň poezií a také transcedencí moudrosti – ale i šílení a bláznovství, hravosti i extatičnosti.      Když čteme kvalitní poezii, nitro se rozsvítí a září. Uvádí nás do stavu vytržení a na druhé straně básníkova „moudrost je moudrá“ v tom, že si uvědomuje své meze. Jak známo, nejzdařilejší básně se skrze slovo, prostřednictvím výpovědi básníkovy, mění v modlitbu. To se daří i Kubínovi. Autor má specifický dar zvýšené obrazotvornosti a daří se mu vytvářet v metaforách spojnici mezi tímto světem a světem budoucím. Ocitneme se v zóně vykroužené básníkovou duší a vnímáme slova, která mají „váhu a zvuk čisté zvonoviny“. Nabízejí nám Kubínovo mužné hledání, které ví „o slzách zmaru a nicoty“, a třeba i o citu vnímavé vnučky. Autorovy poeticky přetavené vhledy do duší členů rodiny a přátel vyznívají s plastickou autenticitou. Rozumí dobře tomu, co je „pláč mužů, pláč beze slz“, „...mlčenlivý křik a nářek...zklamaného Joba / proč Hospodin / skryl svou tvář“. My spolu s básníkem přisvědčujeme, že útěcha je dcerou víry. Magickou řečí poezie nás básnivý pábitel vyzývá, abychom odpustili sami sobě a hledali v životě to podstatné. A varovali se „penízků nepoctivé ražby“. Autor ví, že svět potřebuje zázraky a jen v pokoře před spásou poklekáme – a právě v tom je naše bytostná velikost.                                                                Olga Nytrová - Český zápas 
Číst dál...
nytrova_cteme
  
Číst dál...
nytrova_cteme
Nad knihou Miroslava Sígla "Co víme o smrti"    Zkušený publicista a spisovatel se obrací k tématu, které léta přitahovalo jeho mysl, k problému, jehož se lidé většinou instinktivně obávají a nechtějí o této otázce přemýšlet, ke smrti. Jde o hodnotu, která se týká každého z nás a jež zhodnocuje život. Moudrý a zralý člověk se má ke smrti postavit čelem a uvědomit si, že ona by měla být vnímána jako přirozená součást a završení života. Smrt je přece vážným a důležitým úkolem. Přitom dnes bývá v médiích tabuizována a na druhé straně, především v bulváru, zase naopak skandalizována. Obojí je nezdravý extrém, odporující pravdě. M. Sígl volí ke zvolenému tématu svůj vlastní přístup. Díky své rozsáhlé erudici mohl vytvořit knihu zásadní a dnes tolik potřebnou. Ví, že literárně talentovaní lidé bývají určitým seismografem hodnot, že svědectví, jaká nám nabízejí básníci a spisovatelé i další osobnosti z kultury mají svou váhu. Jejich metafory nám pomáhají, povzbuzují nás, zasvěcují, podávají hlubinnou výpověď, upozorňují na tajemství i naději. Autor k dané problematice shromáždil materiál rozsáhlého tématického okruhu. Velkou sílu výpovědi mají literární fragmenty o smrti napříč dějinami lidstva. Dostáváme tak určitou příležitost srovnat úhel pohledu člověka starověkého, středověkého, novověkého až po současnost. Vnímáme hodnotovou orientaci moderní literatury, filmu a hudby z aspektu odchodu na druhý břeh. M. Sígl však v knize nezapomíná ani na kapitoly věnované paliativní péči o umírající. Křesťanské hledisko je zde zdůrazněno např. citacemi ze závěti kardinála Tomáška a dalších osobností, mj. J. M. Lochmana. Kniha je určena pro každého čtenáře, který se dokáže zamyslet nad smyslem života, nad nejhlubšími hodnotami a jehož cesta za pravdou není svazována úzkoprsými předsudky, nebo naopak touhou po životě, v němž si smrt s jistou dávkou povrchnosti nechce připustit. Někdy vypjatý neoindividualismus, sobectví, pohodlnost a touha po konzumním způsobu života vede k tomu, že člověk z jisté zbabělosti odmítá se smrtí počítat a tváří se, jako by pro něho samotného neplatila. Kdo chce být pravdivým, lidsky zrát a spět k moudrosti, se smrtí pokorně počítá a ve stejné pokoře počítá i se spásnou nadějí na konci věku, se zmrtvýchvstáním.                                                            Olga Nytrová   
Číst dál...
nytrova_cteme
 
Číst dál...
nytrova_cteme

 

Básnicko-epištolně esejistický "Oblouk návratu" Stanislava Kubína    V útlé knížce vnímáme autorovu základní dvoupólovost, tajemnou a dráždivou. Byl to šťastný nápad spojit novou „setbu“ poezie s básnickou prózou, krátkými epištolně laděnými esejemi, a nadto i s promluvami na vernisážích. Působivá je také předmluva z pera tvůrcova přítele P. P. Siostrzonka, převora Břevnovského kláštera. Celek knihy je laděn křesťansky. Zároveň jakoby chtěl Kubín ještě dodat myšlenku z jiné velké kultury, a tak na úvod cituje čínského filosofa, který je přesvědčen, že „cesty Boží nejlepší jsou“.   Poezie St. Kubína na jedné straně stimuluje, na druhé i lyricky uklidňuje naši obraznost, naše duchovní senzorium. Básníkova imaginace se obrací mj. k velikánům tvorby, ke křesťansky hlubokému trpiteli Janu Zahradníčkovi, nebo k W. Shakespearovi. Básník má dar slova, jeho příměry a metafory jsou působivé, např. „medově jantarový čas“. Na čtenáře dýchne z veršů věk zmoudřelé zralosti, oprošťování se od všeho mělkého a zbytečného, cesta „na hlubinu“. Poeta varuje: „Bůh nemluví k těm /Co nemají čas“.    K žánru eseje projevuje autor svůj vztah i hojnými a výstižnými citacemi, např. z Exupéryho, I. Wernische, K. Hvížďaly a dalších. Básnictví a výtvarné umění jsou svým způsobem spojité nádoby, a tvůrci slova mnohdy sytí svou inspiraci výtvarnými podněty a navazují na ně básnickými vizemi, pramenícími v srdci. Touto cestou jde i S. Kubín, zkušený literát, který čerpá z klenotnice zážitků a dokáže je přetavit prožitkem víry, nabídnout esejisticky propracovaná epištolní zamyšlení nad biblickými texty, zralé formulace, prozrazující mistra slova. V pohledech „eseje jako básnické disciplíny“ zúročuje i své zkušenosti z rozhlasového vysílání. „Neskleneš duhový oblouk návratu, ač bys chtěl,“ citujme na závěr básníka.((Stanislav Kubín: Oblouk návratu, OFTIS, Ústí nad Orlicí, 2006)) ((Ilustrace Mgr. L. Čmerda)) 

Číst dál...
nytrova_cteme
Číst dál...
nytrova_cteme

 Trojanův „Ježíš“    V těchto dnech byla v kavárně Marathon na Evangelické teologické fakultě prezentována obsáhlá publikace, kniha zásadního významu, z pera Jakuba S. Trojana „Ježíšův příběh – výzva pro nás“. Autor analyzuje theologii kříže v české protestantské tradici od J. L. Hromádky až po P. Pokorného a J. Hellera, ve druhé části vede rozsáhlý rozhovor s předními evropskými bohoslovci. Poté se věnuje systematickém intermezzu a pak přistupuje ke čtvrté části, která nabízí autorovu interpretaci Ježíšova příběhu. Teolog Trojan si klade si takové otázky jako: Čím lze charakterizovat celý Ježíšův život? Jaký je jeho vztah k Bohu? Splývavá jednota? Je Bůh protějškem i pro Ježíše? Kristus odkazuje na hlubší rovinu, v níž Zákon v jeho interpretaci nabývá nového smyslu. Každý pokus věrně postihnout Boží vůli, být poslušen hlasu „odjinud“, hlasu, který dosud nemá místo v chóru ostatních hlasů, a je tedy vpravdě ‘u-topický‘, tedy bez místa, autorovými slovy řečeno „je aktem samoty, v níž se svědek neodvolává na nic, co bylo svědecky fixováno před ním, nýbrž výlučně na to, co k němu přichází jako nová výzva. Je vystaven tlaku duchovního apelu, nad nímž nevládne.“ J. S. Trojan se snaží pochopit Božího ducha jako „sílu a duchovní impuls, který v nás rozžíhá porozumění Slovu ‘odjinud‘, porozumění Bohu, který se stává, hlasu Pravdy.“ Celý Ježíšův život je důležitý – ne jen jeho smrt na kříži. Kristus je oživující pravda, víceohniskové dění. Celým svým životem Ježíš přinášel spásu. Milost je kategorií, která je obsažena ve všem, co Syn Boží dělal.    Ježíš nás volá k životu víry, on, nejvěrnější svědek Boží věci. Z naší strany jde o existenciální rozhodnutí. „Víra v Boha Otce i Syna i Ducha svatého nás přivádí na cestu pravé lidské existence.“ Spolu s autorem se můžeme ptát, co tvoří jádro Ježíšova příběhu. V Ježíšově životě, v jeho vztahu k Bohu, k lidem je vyjádřeno vše podstatné i pro nás. Bez ohledu na rozdíly v dílčích důrazech a zaměřeních je podstatné, zda Ježíšovo poselství přijmeme jako „NEPŘESLECHNUTELNOU VÝZVU“.                                                                                       Olga Nytrová                                                                                 Vyšlo v Českém zápase 2006Jakub S.Trojan: Ježíšův příběh - výzva pro nás, nakl.OIKOYMENH, 2005(1.vydání, 413 stran)http://www.oikoymenh.cz  

Číst dál...
nytrova_cteme
 
Číst dál...
nytrova_cteme

nytrova_cteme

Nytrova_nar

nytrova_narO nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

"PhDr. Olga Nytrová oslavila narozeniny 5. 6. 2012"

 

Číst dál...
nytrova_nar
O.Nytrová dostala květiny od náboženské obce
Číst dál...
nytrova_nar
O.Nytrová, V.Vaníčková, J.Vaníček
Číst dál...
nytrova_nar
Oslavenkyně s kyticí

 

nytrova_nar

Nytrova_cteme02

nytrova_cteme02O nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

Číst dál...
nytrova_cteme02
"PhDr.Olga Nytrová"

Olga Nytrová vybírá myšlenky o knihách Vratislav Ebr Můj názor na knihu, AZ servis, Praha 1993Rudolf Křesťan: Pokládám knihu za velkolepý vynález, knihtištění nebylo překonáno ani rozhlasem, ani televizí. K náležitému používání rádia i televizoru je zapotřebí elektrické energie, kdežto k plnému užitku z knihy stačí energie člověčí. Jiří Grygar: Navzdory všem proměnám vědy a techniky považuji stále knížky za nejpohotovější, nejúčinnější a také za nejsličnější zdroj informací, humoru, vzdělanosti, napětí o oddechu. Ladislav Frei: Dobrá kniha je krásná věc – svým způsobem „bytost“. Voní, vzrušuje a nikdy nezklame. Je jako dokonalá žena – vždycky uspokojí, a i když si člověk myslí, že ji zná dokonale, znovu ho překvapuje... Věra Galatíková: Už ani nevím, kolik mi bylo let, když jsme začala číst. Ale byla jsem dítě školou povinné. Od těch dob jsme knížky nikdy neodložila. Ba dokonce si život bez nich nedovedu představit. Jsou pro mne zdroj poučení, zábavy, těšení se, poznání. Nemám koníčky- mám knížky! Jiří Spěváček: Kniha je základní předpoklad poznání. Žádný masově komunikační prostředek ji nemůže nikdy nahradit. Je tomu tak proto, že člověk se potřebuje nad problémy zamýšlet, rozebírat je a ponenáhlu jejich řešení vstřebávat. Ke knize, zvláště naučné, je nutné se neustále vracet, dostávat s e do zajetí poutavé četby a rozvíjet vlastní myšlení. Kniha nevytváří stereotyp v procesu poznání. Proto člověka nedeformuje jako masové komunikační zdroje. Miloš Hlavica: Kniha, to je dlouhatánský most, který spojuje jednoho člověka s druhým, jedno století s jiným. Kniha, to je vlastně svým způsobem život věčný.  Josef Čermák: Kniha? Velice zvláštní součást života. Stane se, že vás zdánlivě omrzí, když s ní profesionálně den co den obcujete, avšak ve skutečnosti nepřestává lákat, bavit, vzrušovat. Kniha tedy vlastně nikdy neomrzí, a proto je schopna zaplnit vám skoro celý život. Není, myslím, v životě jevu, který by nebylo možno nazírat přes knihu.  Jiří Kutina: Dobrá kniha musí mít vlastnosti milované ženy – přitáhnout vás vnější krásou a vnitřními hodnotami. Čím častěji ji objímáme – a muž má k milované ženě podle Jaroslava Seiferta přicházet vždy s loutnou – tím více vynikají ty věčné vnitřní hodnoty, které chutnají stále více. Ivan Pivec: Když čtu dobrou knihu, je to, jako bych se znovu narodil. Vladimír Matějček: Ve světélkujících propastech vesmíru otisk lidského nitra. To je kniha. A jako z jádra a semene může z ní lidské nitro vyrůst a zazelenat se. 

Číst dál...
nytrova_cteme02
 
Číst dál...
nytrova_cteme02

Četba   M.Eliade v Mýtech, snech a mysteriích píše: "Snad ještě výrazněji než podívaná může četba zrušit čas a současně umožnit "vyjít z času". Ať moderní člověk "zabíjí" čas nějakou detektivkou nebo vstupuje do podivuhodného času jakéhokoliv románu, unáší ho četba z jeho doby a zapojuje ho do jiných rytmů, dává mu prožít jiné životy."   "Ve skutečnosti každý čtenář, když čte, je vlastním čtenářem sebe sama. Dílo je jen jakýmsi optickým přístrojem, který spisovatel dává k dispozici čtenáři, aby mu umožnil rozeznat to, co by byl bez této knihy v sobě možná nezahlédl."uvažuje Proust v Hledání ztraceného času.   "Každý umělec je v podstatě čtenářem jakési knihy, kterou má ve vlastním nitru a jejíž znaky musí dešifrovat:" doc.Jiří Pechar v knize Dvacáté století v zrcadle literatury.

Číst dál...
nytrova_cteme02
 
Číst dál...
nytrova_cteme02

 

Co čteme, o čem přemýšlíme?   Jsem přesvědčena, že kniha je věcí trvalé hodnoty. Tutéž knížku jinak vnímáme v šestnácti a jinak v padesáti, když se k ní vracíme s novou zkušeností, zralejšími hodnotovými postoji. Kdo čte, zdokonaluje své abstraktní myšlení, kultivuje své city, rozšiřuje svůj obzor. Navíc rozvíjí imaginaci a jeho slovní zásoba se zkvalitňuje. Nabízím slova moudrých těm, pro které je četba životní potřebou. Edmond Jabés: "Jako dialog, má i kniha své přístupové stupně." Edmond Jabés: "Vše je přede Vším. Slovo je zítřek slova a kniha je zítřkem knihy." Jazyk má zjevné i utajené potence. Delacroix : Největším trumfem spisovatelů je, když přimějí k myšlení ty, kteří toho jsou schopni. Emerson: Spálené knihy osvítily svět Bacon: Jsou knihy, které je třeba ochutnat, jiné je třeba zhltnout, a konečně jsou takové, které je nutné takříkajíc přežvýkat a pomalu trávit. Sainte -Beuve : Dobrá kniha je drahokam, který vrhá záblesky radosti a štěstí do všech vrstev lidské společnosti. Mauriac: Četba jsou otevřené dveře do kouzelného světa. Čínské přísloví: Tři dni nečti a ústa zhrubnou. Tři dni nepiš a ruka zeslábne. Čínské přísloví: Čteš-li knihu poprvé, poznáváš nového přítele, čteš-li ji podruhé, potkáváš starého. Longfellow: Hned za velikým básníkem je ten, kdo mu dovede porozumět. Leonardo da Vinci: Šťastni jsou ti, kteří popřávají sluchu slovům mrtvých - to jest, kteří čtou dobrá díla a rozjímají o nich. A.France: Krásný verš je jako smyčec klouzající po našich ozvučných strunách. Básník v nás nerozezpívává své myšlenky, nýbrž naše. G.B. Shaw: Schopný autor tvoří, neschopný poučuje. Seneca. Společnost knih lze volit lépe než společnost lidskou. Tím spíše si mezi knihami vybírej přátele pro celý život. Jiří Langer Devět bran ( jak chasidé zacházeli s knihami)-"Kniha je tu ve velké úctě. Je přímo zbožňována. Nikdo například neusedne na lavici, na jejímž druhém konci leží nějaká kniha... Upadne-li kniha na zem, zvedneme ji a políbíme. Také když se přestaneme učit, nezapomínáme ji políbit." M.Gorkij Kniha je snad nejsložitější a největší zázrak všech zázraků.

 

Číst dál...
nytrova_cteme02
Číst dál...
nytrova_cteme02

Leontýna Mašínová, Planoucí pochodeň (Svobodné slovo, Praha 1961).     Autorka literatury faktu v závěru biografie J.A.Komenského vkládá hrdinovi do úst tato slova: „Obdržel jsem hřivny, abych s nimi hospodařil. Staří Řekové, jak asi víš, konávali slavnost odevzdávání pochodně. Musím dbát, aby světlo, které mi bylo svěřeno, neuhaslo předčasně. A mám velikou touhu, abych je čisté odevzdal těm, kdo by je nesli dál, dokud spasení všech národů samo jako posvátná pochodeň se nerozhoří.“    V doslovu spisovatelka cituje z Komenského Všenápravy: „ A jako nádeník, který se dal najmout na denní práci, těší se v blízkosti večera nadějí na odpočinek; jako každý řemeslník se těší v blízkosti po uplynutí šesti všedních dnů; a jako se těší hospodář po shromáždění posledních plodů země a po dokončeném vinobraní: tak i tobě, starče, má vzcházeti radost z blížení se večera tvých dnů, neděle tvých týdnů a vinobraní tvého života. Neboť jako každý večer, každá neděle a každý podzim, přinášející odpočinek od prací denních, týdenních a selských ročních, jsou považovány za svátky a mají být zakončeny chválou Boží, tak má býti dozajista zakončován i večer života, neděle života, vinobraní života.“

Číst dál...
nytrova_cteme02
 
Číst dál...
nytrova_cteme02

Knihy v pohledu významných osobností

Bezpečným znakem dobré knihy je, že se nám líbí o to víc, o co jsme starší  Georg Christoph Lichtenberg  Jestliže nemůžeme s potěšením číst knihu zas a znovu, není třeba ji číst vůbec  Voltaire  Vlastní univerzitou našeho života je sbírka knih  Thomas Carlyle  Knihy jsou podobné domovu, do kterého se vracíme i za největší bouřky  Bernard Bolzano  Kdo zabíjí člověka, zabíjí rozumnou bytost; kdo však zabíjí dobrou knihu, zabíjí rozum sám  John Milton  Ten, kdo nemiluje knihu, nemiluje moudrost. Ten, kdo nemiluje moudrost, stává se hlupákem  Jan Amos Komenský  Tam kde se pálí knihy, posléze se upalují lidé  Heinrich Heine  Knihy jsou nádobami ducha  Thomas Mann  Je zoufalé nemít rozečtenou krásnou knihu, nemít v zásobě nic, co bychom mohli otevřít bez zklamání  Jiří Orten  S knihami je to jako s lidmi: jen velmi malý počet něco znamená, zbytek se ztrácí v množství  Voltaire  Rád cítím hnůj v maštalích, ale v knihách ho nemohu vystát  Janko Jesenský  Knihy jsou mrtvým materiálem jen tehdy, dokud do nás nezasejí něco, co v nás vyklíčí a přinese užitek našemu okolí  Jiří Mahen  Zjistil jsem, že se z knihy velmi poučím, ale samy ze mne člověka neučiní  G. E.Lessing  Knihy jsou pro lidi tím, čím jsou pro ptáky křídla  John Ruskin  Četba dobré knihy je ustavičný dialog, při kterém nás kniha oslovuje a naše duše odpovídá  André Maurois       

Číst dál...
nytrova_cteme02
              
Číst dál...
nytrova_cteme02
Dialog Chiorelio Tvořivé slovo dialogu: in Chiolerio , M.: Blaze tomu, kdo slyší tato slova, První setkání se Starým zákonem, nakl.PAULÍNKY, 1997Tvořivé slovo dialogu    Pro zjednodušení si připomeňme Buhlerovu teorii jazyka, v níž mluví jasně o třech „funkcích“ jazyka: slovo jako výraz (Ausdruck), jako znázornění (Darstellung) a jako výzva (Appell). I když tyto tři formy nikdy nepůsobí v čistém stavu, ale nacházejí se v našem životě vždy smíšeny, můžeme v lidské zkušenosti jasně rozpoznat slovo, které má charakter symbolu ( znázornění), symptomu (vyjádření něčeho vnitřního) a signálu (výzva k druhému. Jsou to tři funkce slova, které vysvětlují tři aspekty našeho bytí. :    a/ ve vztahu k přírodě, ke světu a k dějinám je slovo používáno pro informaci, v didaktice a v exaktních vědách /sdělovat něco/;    b/ ve vztahu k nám samým slovo vyjadřuje, vypráví a vzniká z touhy říci něco o sobě, byť s rizikem a úsilím předvést se; v tomto smyslu je užíváno např. v poezii, při zpovědi /sdělit sebe/;    c/ ve vztahu k druhým je to slovo, které vyjadřuje touhu po „vztahu“ s tím druhým.  Biblický Adam dává jméno zvířatům, ovšem nejen že se s nimi nepouští do rozhovoru, ale dychtivě hledá někoho, kdo by se mu podobal, s kým by mohl navázat vztah. Také my víme, jak je důležité, že je zde někdo „ty“, schopný přijmout naši potřebu svobodně se dát. Je to nejhlubší význam, ukrytý za každým naším slovem. Vždy, když vystupujeme z ticha, někoho vyzýváme, snažíme se vytvořit společenství, ale i když setrváme v tichu a odmítáme mluvit, v podstatě tak vyjadřujeme nostalgii po komunikaci jakožto hodnotě, neschopnost, ale přesto potřebu autentické komunikace /sdělovat se navzájem/.

Číst dál...
nytrova_cteme02
 
Číst dál...
nytrova_cteme02
 

nytrova_cteme02

Nonstop

nonstopO nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

"14. ročník nonstop čtení z české literatury 1. poloviny 20. století 23. 5.11."

   Dialog na cestě se 23. 5. 2011 zúčastnil 14. ročníku nonstop čtení z české literatury 1. poloviny 20. století. Konalo se v zahradě Pálfyho paláce (Valdštejnská 12) v galerii a četba byla živě přenášena rozhlasem. Kromě Rádia Hortus některé části vysílala i jiná rádia a byla tu i metropolitní televize. Z členů Literárně dramatického klubu Olga Nytrová četla z Karla Čapka ve 14, 30, herečka Olga Schmidtová, nejstarší předčitatelka letošního ročníku, od 14, 45 hod.    Markéta Hlasivcová, Ota Ševčík a Pavel Skalský předčítali z vybraných děl české literatury (Čapkových Apokryfů, Vančurova Rozmarného léta a z povídky Marta) mezi 21 a 22 hodinou, Olga Nytrová pak ještě po půlnoci.    Z české literatury předčítali Karel Srb, studenti a další členové a příznivci Jazzové sekce, herci (např. Karel Hábl a Michal Pavlica), spisovatelé, galeristé. Před čtením a po čtení si lidé povídali, společně poseděli, sešli se staří známí i byly navázány nové kontakty. V interiéru galerie a venku na šňůrách byly rozvěšeny vystavené fotografie a dobové materiály k tématu protektorátu. Voněly zde rozkvetlé obří keře. Byl to báječný happening. Projevila se láska ke slovu, k literatuře, soudržnost vyznavačů kulturních hodnot. Bylo zajímavé v noci posedět v zahradě mezi voliérami pod léčivým stromem.     Jsme rádi, že jsme se mohli tohoto kulturního počinu s dlouholetou tradicí zúčastnit. Moc se nám to líbilo..

Číst dál...
nonstop
Olga Nytrová a Olga Schmidtová
Číst dál...
nonstop
Účastníci nonstop čtení v pondělí odpoledne
Číst dál...
nonstop
Orientační vývěska
Číst dál...
nonstop
Součástí akce je i výstava v exteriéru
Číst dál...
nonstop
Před Pálfyho palácem všechno kvete
Číst dál...
nonstop
V galerii je nonstop čtení přenášeno do éteru
Číst dál...
nonstop
Část výstavy je v interiéru galerie
Číst dál...
nonstop
Dvě Olgy se svou četbou K.Čapka a J.Haška
Číst dál...
nonstop
Čte kolega z oboru výstavnictví
Číst dál...
nonstop
Herečka Olga Schmidtová tu byla poprvé
Číst dál...
nonstop
Karel Srp je s průběhem čtení spokojen
Číst dál...
nonstop
V interiéru Jazzové sekce je útulno
Číst dál...
nonstop
V zahradě
Číst dál...
nonstop
Účastníci odpoledního čtení
Číst dál...
nonstop
Nejstarší předčitatelka letošního běhu
Číst dál...
nonstop
Další podrobnosti
Číst dál...
nonstop
Karel Srp, předseda Jazzové sekce, je stále plný energie
Číst dál...
nonstop
Ota Ševčík a Karel Srp
Číst dál...
nonstop
Ota Ševčík s kamaradkami a Markétou Hlasivcovou (vpravo)
Číst dál...
nonstop
Ještě před vystoupením
Číst dál...
nonstop
Honza s Otou
Číst dál...
nonstop
J. Wittberger předčítá z Rozmarného léta
Číst dál...
nonstop
Ota s kamarádkami pozorně naslouchají
Číst dál...
nonstop
Markéta si četbu Čapkovych Apokryfů docela užívá

nonstop

Narozky_wittbergr

narozky_wittbergrO nás Řekli o nás Kde nás najdete  Členové a hosté Aktuální program

Výtvarná dílna

Literární dílna

Biblická dílna

Tvorba členů a hostů

Rozhovory

Archiv akcí

"Oslava narozenin PhDr. Jana Wittbergra, básníka, autora povídek a esejí - 14. 6. 2011" 

Číst dál...
narozky_wittbergr
V klubu slavíme narozeniny dr. J.Wittbergra
Číst dál...
narozky_wittbergr
Mgr. Kristýna Zimovjanová se dobře baví
Číst dál...
narozky_wittbergr
S vějířem si vyhrajeme 2
Číst dál...
narozky_wittbergr
Fantazii se meze nekladou
Číst dál...
narozky_wittbergr
I Květa má své kreace
Číst dál...
narozky_wittbergr
Kristýna jako tajemná dáma
Číst dál...
narozky_wittbergr
Markéta je stylová
Číst dál...
narozky_wittbergr
Hravost neschází
Číst dál...
narozky_wittbergr
Bílá růže

narozky_wittbergr

Powered by PD CČSH